Goodiebag voor een internationaal event
Een mens kan toch blij worden door appreciatie van het werk dat je aflevert.
Onderschat gegeven denk ik. Als je als vriend, partner of werkgever laat zien dat je echt apprecieert wat iemand voor je doet, dan gebeurd het waarschijnlijk al een keer meer dat er iets extra gedaan wordt. Extra duwtje, extra gemotiveerd of extra hard je best doen.
Appreciatie kan ook getoond worden door gewoon opnieuw een bestelling te plaatsen (groot of klein) omdat je de vorige keer aangenaam verrast was door de kwaliteit van het geleverde werk en je weet dat dit nieuwe project ook gewoon weer goed gaat zijn. Het is aan mij om dat waar te maken.
Het is door mijn vorige werken voor dezelfde opdrachtgever dat ik nu deze goodie bag mocht maken. Wat voor mij dus aanvoelt als appreciatie van mijn vorige geleverde werken.
Het is niet een goodiebag voor dag van de klant of zoiets, nee, deze gaat gegeven worden op een internationaal evenement dat 3 weken duurt. opgedeeld in 1 week met internationale sprekers en gasten en 2 weken "workshop", elk met hun eigen logo en tekst.
Het begon al met de vraag wat erin mocht. Na een inwijding in het concept van het tweedelig evenement deed ik wat voorstellen voor wat erin kon. Na wat overleg werd het een metalen waterfles, een vulpotlood, een stylo met stylus dopje (voor op een touchscreen te gebruiken) en een hervulbaar schrijfschrift met plastic kaft (Atoma like). Alle voorgestelde items konden voor de twee delen gebruikt worden en konden natuurlijk mooi gegraveerd worden met de UV laser of Fiber laser. Bijkomend mocht ik nog 10 schildjes maken met hetzelfde logo op, maar in verschillende lagen. En dit allemaal in een zwarte papieren zak waar, hoe kan het anders, het logo moet op gegraveerd worden. Er komen nog wat dingen bij in de zak die niet moeten gegraveerd worden. Mijn logo en naam staat natuurlijk ook in t klein op de achterkant, dus binnenkort zit er een stukje Woodhobbygn.be in zo een 30 tal landen. Hoe cool is die gedachte.Eens alles geleverd, begon het echt. Productiemodus is heel iets anders dan maatwerk, dus dat was even wennen. Na de nodige herschikking in mijn "atelier" kon ik een systeem maken om georganiseerd te werk te gaan. Koptelefoon op, goed muziekje, alles binnen handbereik en vooral, op tijd en stond een koffie.
De uren dat ergens in kruipen, is iets wat ik dikwijls onderschat. 4 min voor een schriftje voor- en achteraan te graveren x 250 schriftjes = 16 a 17 uren graveren. Komt daar nog bij dat je de schriftjes moet wisselen, uit de verpakking halen, al eens onoplettend zijn en niet op start duwen of niet gezien dat het klaar is. De minuten tellen snel op en worden voor je het weet uren. Kort door de bocht ben je dus een 20 tal uren bezig met alleen de schriftjes. Gelukkig heb ik meerdere lasers en kan ik zonder veel te moeten rondlopen ook tegelijkertijd de flessen doen. Links de schriftjes, rechts de flessen, achter mij een hoop dozen met aan de ene kant de lege items en de andere dozen de gegraveerde.
De flessen zelf zitten per 50 verpakt in een doos. Elk in hun eigen doosje met daarin de fles in plastiek zakje, een borsteltje en een neopreen zakje om de fles in te steken. Het borsteltje en het neopreenzakje vind ik echt een meerwaarde zonder dat de prijs spectaculair omhoog gaat in aankoop. Maar de tijd dat daarin kruipt om elke fles uit zijn verpakking te halen, te graveren, af te kuisen en terug in de verpakking te steken samen met dat borsteltje en zakje is bijna niet te voorzien op voorhand.In mijn programma waarin ik de lasers kan bedienen en mijn ontwerpen doe, kan ik ook zien hoelang ongeveer iets gaat duren qua graveren of snijden. Die tijd is ook een basis om de prijs te berekenen bij maatwerk. Hier ook, maar die uitpak- en inpaktijd is moeilijk in te schatten.
Voor mijn visitekaartjes, leistenen en sleutelhangers had ik al een "jig" (hulpmiddel om snel iets meerdere keren te maken) gemaakt die op de rotary past. Het "presenteert" het te graveren item onder de laser, graveert en dan draait het door naar het volgende item. Voor mijn stylo's had ik dit nog niet, omdat ik het nog nooit nodig had gehad. Nu dus wel. Na wat uitmeten, ontwerpen, snijden en in elkaar steken kon ik testen of het goed was. 20 Stylo's op de cirkel. Eens alles goed staat is dit niet zozeer tijdwinst voor de stylo's zelf te graveren, maar wel voor mezelf. De laser graveert 15 seconden per stylo, draait daarna, wacht 5 seconden om het schudden te laten stoppen en begint dan opnieuw te graveren. Dit 20 keer maakt zo een 6 a 7 min dat ik iets anders kan doen. Een koffie halen, de volgende stylo's uitpakken en stickertjes verwijderen of een nieuwe fles op de fiber laser leggen en de andere afkuisen en terug in de verpakking steken. Daar steekt de tijdwinst van die jig's te maken. Voor maatwerk heb ik dat niet nodig, aangezien elke stylo dan met iets anders moet gegraveerd worden.
Verbaasd van de tijd die het allemaal nodig heeft, maar ook van de snelheid waarmee alles kan gaan als je jezelf goed organiseert. Maar ook van het volume van alles samen. Heel blij dat ik ondertussen overgeschakeld ben naar mijn aanpasbare bestelbus. 2 zetels eruit zodat alles erin kan en gaan afleveren.
Wegens discretie van de tekst en logo zie je natuurlijk weinig, maar dat maakt wel dat ik waarschijnlijk het volgende evenement ook mag doen.






Reacties
Een reactie posten